De rol van executieve functies
De kwaliteit van onze executieve functies in het brein bepaalt hoe gemakkelijk we in ons dagelijks leven onze taken uitvoeren.
Bij kinderen merk je dit aan gedrag thuis, zoals treuzelen, moeite met veranderingen, snel emotioneel reageren of overprikkeling. Op school komt de leerstof vaak niet goed aan en blijft deze niet hangen.
Deze kinderen hebben meer nodig van jou en de volwassenen om hen heen. Dat is helemaal niet erg—het is goed om te weten wat je kunt doen.
Wat er nu gebeurt, is dat je je kind veel aanstuurt en aanspreekt. Dit kan leiden tot irritatie en frustratie, bij zowel jou als je kind, waardoor het thuis niet gezelliger wordt.
Het is belangrijk om acties te ondernemen om het brein van je kind tot rust te laten komen.
Wanneer kinderen zwakkere executieve functies hebben, heeft het weinig zin om ze iets te laten doen wat ze nog niet kunnen. Ondanks hun leeftijd zou dat wel moeten lukken.
Het gaat niet alleen om vaardigheden zoals aankleden of spullen opruimen, maar ook om belangrijke vaardigheden zoals plannen, organiseren, en nadenken voordat ze iets doen.
Ze raken gestrest en worden overvraagd. Deze stress leidt tot een overbelast brein 🧠, waardoor kinderen kunnen bevriezen of boos worden.
En dat wil je juist voorkomen.
Train het brein van je kind of ontlast waar mogelijk, zodat je kind zich beter kan ontwikkelen.




